Digiwise lobby

Digiwise guidar företag igenom det digitala bruset!

Med mottot ”Du är fantastisk låt dina kunder se det” har den digitala marknadsföringsbyrån på fyra år vuxit i både omsättning och antal anställda. Digiwise hjälper stora som små företag att nå igenom bruset och lyckas digitalt. Med ett personligt bemötande, hög kvalitet och kunden i fokus är siktet inställt på fortsatt tillväxt. Vi har träffat en av grundarna Sonny Eriksson för en intervju:

Fakta om företaget

Företag: Digiwise

Ägare: Sonny Eriksson och Lucas Andersson

Hemsida: Digiwise

Instagram: @digiwise

Bakgrund: Studerat marknadsföring på Högskolan i Kristianstad och har under de senaste 12 åren arbetat med marknadsföring. Driver sedan 2017 den digitala byrån Digiwise tillsammans med Lucas Andersson.


Vem är du och vilket företag driver du? Sonny Eriksson, 34 år och tvåbarnsfar som är uppvuxen i Västerås. Jag är Partner och grundare till den digitala byrån Digiwise, en reklambyrå med spjutspets inom digital marknadsföring – vi är partner till Google och hjälper företag, stora som små att nå igenom bruset digitalt. Som komplement till marknadsföringen så bygger vi även webbplatser & filmatiserar kundernas varumärken. Ett par av våra befintliga kunder har nyligen blivit intervjuade här, Advokathuset Actus som vi byggt ny webbplats till samt Axelssons buss som vi byggt både webbplats samt gjort rebrandingen av varumärket.

Sonny Eriksson

Vad är det bästa med att driva eget företag? Att få möjligheten att styra sin egen tid och få möjlighet att arbeta med det jag verkligen brinner för.

Hur har coronakrisen påverkat ditt företag? Vi har klarat coronakrisen väl och har kunnat fortsätta vår tillväxt, vissa av våra kunders branscher har tagit stryk medan andra har haft möjlighet att gasa. I det stora hela ser vi ut att gå mot vårt bästa år hittills vilket vi är glada för.

Vilket är ditt starkaste positiva företagsminne? När vi blev inbjudna till en intim affärslunch med Petter Stordalen. Han hade snappat upp oss som drivna entreprenörer och ville gärna höra mer om oss och vår affärsidé.

Lampor Digiwe kontor

Vilket är ditt starkaste negativa företagsminne? Jag tillsammans med en kompanjon startade efter en resa till Kina ett företag med affärsidéen att importera skräddarsydda kostymer till Sverige, på papperet var det en briljant idé men när första lasset kostymer kom så insåg vi att det inte gick att lita på skräddarna på distans. Trots att vi instruerat på kinesiska så tog skräddarna ut egna svängar… Kostymerna blev allt annat än skräddarsydda och företaget var bara att skrota.

Vad motiverar dig? I arbetet motiveras jag att få se våra kunder uppfylla sina mål, att få följa en företagares framgångar finansiellt när vi med de digitala verktygens kraft får deras verksamhet att blomstra är tillfredställande. Vissa kunder som inte lagt krut på det digitala får verkligen en raketeffekt när de plötsligt blir synliga. Utvecklingen står aldrig still digitalt och vi har ständigt ett öga på andra sidan Atlanten där nyheterna ofta släpps först.

Vad tycker du är svårast med att vara egen företagare? Att få till den perfekta balansen mellan arbete och privatliv, det är svårt att hålla sig ifrån mailkorgen även fast det är ”ledigt”.

Digiwe kontor

Var hittar du inspiration till att fortsätta utvecklas och utveckla företaget? Min tävlingsanda följer mig i det mesta jag gör och driver även oss på Digiwise framåt. När vi drog igång företaget så var det många rådgivare som tyckte det var en dålig idé att starta en reklambyrå då konkurrensen var allt för hård. Vi vågade gå på vår egen magkänsla och köra ändå. Vi märker att många kunder uppskattar den lokala kontakten och flexibiliteten att arbeta med en mindre personlig byrå.

Om man är i startgroparna med att starta eget företag vilka råd skulle du vilja ge dem? Det är tufft att kicka igång ett ny verksamhet, det är sällan kunderna står på rad och önskar handla – bit ihop och kriga på, med tiden kommer framgångarna. Lägg krut på den grafiska profilen och logotypen då det kommer vara företagets varumärke och ofta det som kunderna först får se – vi får aldrig chansen till ett nytt första intryck.

Har du någon livsfilosofi? Fokus på visionen, kör i vind.

Vad gör du om fem år? Vi driver Digiwise vidare och har rekryterat några fler kollegor som tagit rygg och utvecklar Digiwise framåt i samma anda som vi gjort hittills. Får man drömma fritt? En filial utomlands kanske inte vore så dumt.

Om du skulle tvingas välja ett nytt yrke vilket skulle det var? Då hade jag försökt förverkliga en dröm om att få driva en liten Asianfusion-restaurang som serverar sushi och drinkar av hög kaliber till tonerna av välljudande deephouse.

Vad gör du i helgen? Jag vaktar grillen och hejar i goda vänners lag fram Sverige till EM-guld!

Om man vill veta mer om dig och ditt företag hur gör man då? Slå en signal eller kasta iväg ett mail, 070-914 96 68 eller sonny@digiwise.se. Som bolag är vi representerade i alla sociala medier och vår webb finner ni här. (Digiwise)