Ceteris vänner - Storecon
Det behöver inte vara krångligt med lagerhantering – Marcus Moselius och Johan Pfeiler driver sedan två år tillbaka företaget Storecon.
Idén är att med hjälp egna lagerlösningar och system förenkla lagerprocessen från inköp till uppföljning, dessutom hjälpa branschen att göra av med mindre material och därmed också öka hållbarhetstänket.
Marcus berättar om hur företaget under sitt uppstartsår vann ”Årets innovatör på Guldstänk” och mer om hans eget företagstänk.
Fakta om företaget
Företag:
Storecon
Grundare:
Marcus Moselius & Johan Pfeiler
Hemsida:
www.storecon.se
Instagram:
storecon.se
Vem är du och vilket företag driver du? Marcus Moselius, 36 år, Västeråsare sedan barnsben som kanske höll lite länge på drömmen om att starta eget. Samlade erfarenheter inom olika branscher men hittade ”rätt” inom materialförsörjning till bygg och industri där embryot till Storecon kommer från. Driver bolaget Storecon tillsammans med min medgrundare Johan Pfeiler, samt Kim Eriksson som var med väldigt tidigt i vår resa där våra olikheter är våra styrkor. Vi har kopplat ihop de traditionella skåpen på industrin eller på bygget med ett hyllsystem med viktsensorer som registrerar samtliga plock.
Dessa system ger oss möjligheten att ta fram data som ger våra kunder förutsättningar till att skapa beteendeförändringar på sina arbetsplatser, för att i slutändan konsumera klokare. Bättre för kunden och bättre för miljön helt enkelt. Det ger även kunderna en kontroll över sina lager där de kan se vad som finns på plats och vad som är påväg. Men framförallt så behöver de inte spendera tid och energi på inköp då våra automatiska beställningar sköter det åt dem.
Vad är det bästa med att driva eget företag? Definitivt känslan av att få bygga något från grunden och få leva ut sin dröm. Att se möjligheter till förändring och att skapa något nytt inom en statisk bransch där värdekedjorna sett likadana ut i snart 100 år. Att ta upp kampen tidigt mot dom ”stora drakarna” för att driva verklig förändring.
Vad är ditt starkaste positiva företagsminne? Trots att vi endast funnits i två år så finns det många minnen som i stunden kändes jobbiga men som med lite perspektiv blivit symboler för en stark tillväxtresa. Enligt klassiskt start-up manéer började vår resa inte så tjusigt, utan i en oisolerad lagerlokal som var en gammal uttjänad biltvätt. Den första vintern så agerade den både lager och kontor. Att jaga kunder i 17 minusgrader kändes just då inte fantastiskt men med perspektiv står det för något väldigt härligt och fint! Självklart är minnet att få vinna Årets Innovatör på Guldstänk i Västerås ett utav de bästa minnena, men också alla de gånger man fått bekräftat att vår idé är bra och att vi har möjlighet att lyckas med det vi vill åstadkomma.
Och kanske ditt mest negativa företagsminne? Jag tror faktiskt inte det finns något som är ”mest negativt”. Alla dagar innehåller spår av toppar och dalar men ofta är det negativa något som blir positivt i slutändan. Man kan vissa stunder motarbetas av aktörer som vill dra tillbaka en till den ovan nämnda värdekedjan för att vi kommer in med något nytt som kan både hota och förändra men i slutändan så skapar det snarare en glöd än något som släcker ljuset.
Vad motiverar dig? Att skapa förändringar som gör morgondagen lite bättre. För alla och på alla plan; miljön, mig själv, och för våra kommande generationer.
Vad tycker du är svårast med att vara egen företagare? Innan jag startade företaget trodde jag att jag hade en ganska bra förståelse för vad det skulle innebära. Nu, mitt i det, så förstår att jag aldrig hade kunnat ana vad det skulle innebära. Det är inte svårt att vara företagare, det är svårt att hitta tid till allt man vill göra och bör hinna med.
Var hittar du inspiration till att fortsätta utvecklas och utveckla företaget? Genom att vara nyfiken på mycket. Inspiration kan komma från alla håll. Men allmänt så är en nyfikenhet på människor och berättelser det som faktiskt inspirerar mig mest.
Om man är i startgroparna med att starta eget företag vilka råd skulle du vilja ge dem? Det finns mindre att vara rädd för än man tror. Var orädd, tro på dig själv och tro inte att alla andra som driver företag är bättre än du – de har bara vågat.
Vad brinner du för?
Rättvisa, förändringar och problemlösning. Att vara en ”good guy” i en snårig bransch som traditionellt sett inte drivits av viljan att göra bättre eller förändra.
Har du någon livsfilosofi? Jag har ett mål om att lära mig lite om så mycket som möjligt. Det vilar på en tes om att vi på så sätt aldrig slutar utvecklas eller fastnar i fack utan alltid fortsätter. Med lite kunskap om mycket kan nya idéer och modeller skapas. Jag gillar tanken på att ta de bästa delarna från många recept och kombinera dom. Läs inte hela receptet och följ det inte från start till slut, utan mixa!
Vad gör du om fem år? Driver Storecon vidare, som då är ett verb. Ett samlingsord som definierar hur man jobbar med materialförsörjning av indirekt material på det smartaste, effektivaste och mest miljövänliga sättet.
Om du skulle tvingas välja ett nytt yrke vilket skulle det vara?
Solklart! Driva en bensinmack – fast såklart för elladdning. Träffa olika människor hela dagarna i korta, snabba möten och få lyssna på deras stories. Att möta folk som är på väg. Att också få leverera service har alltid varit en glädje för mig.
Vad gör du i helgen? Är med min fru och barn. Gissningsvis grillar korv ute till lunch både lördag och söndag. Tacos och Mello är också givet till lördagskvällen.
Om man vill veta mer om dig och ditt företag hur gör man då? Gå in på www.storecon.se eller slå mig en signal. 070-286 05 54.